Dlaczego wyrzucamy sprawne ogniwa?

Bateria trakcyjna jest sercem wózka widłowego oraz innych urządzeń wykorzystywanych w przemyśle. Dzięki niej możliwe jest przemieszczanie dużej ilości ciężkich towarów oraz ich załadunek w celu dalszego transportu. Nie powinno nas dziwić, że gdy bateria przestaje wystarczać operatorom na jedną zmianę pracy, zaczynają oni dostrzegać poważny problem.

Przedsiębiorstwo staje przed dylematem, ponieważ towary muszą być transportowane, a wózek odmawia posłuszeństwa. Ciągła wymiana baterii na zapasową w ładowni jest czasochłonna i uciążliwa, dlatego bardzo często zapada pochopna decyzja o jej wymianie na nową.

Niewiele osób postrzega jednak baterię trakcyjną w sposób prawidłowy. Tak naprawdę jest ona tylko mobilnym nośnikiem energii dla urządzenia. W rzeczywistości to nie bateria przestała wystarczać operatorowi, tylko utraciła ona swoją sprawność do zakumulowania w sobie niezbędnej ilości energii na jego cały dzień pracy.

Bateria, która umożliwia pracę wózka przez 5-6  godzin, powinna posiadać około  60-70% swojej nominalnej sprawności, pomimo, że nie wystarcza już do zaspokojenia potrzeb energetycznych jednej zmiany operatora. Decyzja o jej wymianie na nową, oznacza dla przedsiębiorstwa, że w cenie zupełnie nowej baterii zakupi jedynie 30- 40% jej zdolności do gromadzenia i oddawania energii.

Całości obrazu dopełnia fakt, iż tradycyjne serwisy wzywane aktualnie do baterii wykonują tylko podstawowe badania, wymieniają uszkodzone ogniwa i uzupełniają elektrolit wodą destylowaną. Na przeprowadzenie większej ilości badań nie pozwala klientowi strach przed przestojem w firmie, ponieważ musiałby wyłączyć baterię z użytku na 5-7 dni i przesłać do profesjonalnego serwisu.

Tego typu praktyki są niezwykle wyniszczające dla baterii. Klient chcący uniknąć przestoju w swojej firmie, w rzeczywistości doprowadza do trwałego uszkodzenia ogniw, które po przekroczeniu pewnego poziomu zaczynają eksploatować się  w zastraszającym tempie. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że w rzeczywistości przestój ten wynosi zaledwie 0,5% i jest akceptowany nawet przez firmy wymagające pracy w trybie 24/7.

Tą sytuację można porównać do serwisowania silnika w samochodzie, który wymaga okresowej wymiany oleju, w przeciwnym wypadku zostanie zatarty; nie inaczej jest z barterami, jeśli nie są należycie konserwowane, ich żywot ulega drastycznemu skróceniu, który porównywany jest nawet przez specjalistów do „zatarcia silnika w samochodzie”.

Takie zachowanie wzbudza uzasadnione wątpliwości, jeśli chodzi o jego ekonomiczność. Zakładając, że bateria nie zostałaby wymieniona na nową, tylko oddana do nowoczesnego serwisu opartego na kompleksowej konserwacji i odsiarczaniu wysokimi częstotliwościami, można by osiągnąć niemal identyczny efekt, jednocześnie ograniczając koszty 3-krotnie.

Bateria trakcyjna jest sercem wózka widłowego oraz innych urządzeń wykorzystywanych w przemyśle. Dzięki niej możliwe jest przemieszczanie dużej ilości ciężkich towarów oraz ich załadunek w celu dalszego transportu. Nie powinno nas dziwić, że gdy bateria przestaje wystarczać operatorom na jedną zmianę pracy, zaczynają oni dostrzegać poważny problem.

Dodatkowo korzyści płynące z regularnego serwisowania baterii w sposób profesjonalny są daleko idące. Przede wszystkim zwiększamy czas pracy baterii, przez co ograniczmy liczbę czasochłonnych ładowań i wizyt w ładowni w celu jej wymiany. Ogniwa o wysokiej sprawności wymagają mniej energii elektrycznej do pełnego naładowania, co przekłada się na wymierne oszczędności. Największą zaletą jest jednak to, że odkładamy w czasie olbrzymi wydatek, jakim jest zakup nowej baterii.

Na początku XXI wieku pojawiły się firmy oferujące podstawową usługę regeneracji ogniw metodami wysokoprądowymi lub chemicznymi. Niestety metody te okazały się niezbyt efektywne, a w dodatku powodowały uszkodzenie dużej liczby słabszych ogniw. Spowodowało to znaczący spadek zaufania klientów do metod alternatywnych wobec kupna nowej baterii.

Obecnie na rynku pojawiają się innowatorskie produkty hybrydowe, takie, jak Battery Care System, które łączą w sobie zalety kompleksowego serwisu i konserwacji ogniw trakcyjnych z nowoczesnymi metodami odsiarczania wysokimi częstotliwościami i cyfrową regulacją poziomów elektrolitu. Metody te są bezpieczne dla ogniw, dlatego można im poddawać nawet baterie zupełnie nowe, przez co utrzymają one maksymalna sprawność przez dłuższy okres czasu.

Najnowsze trendy na rynku ujawniają, że duże firmy wózkowe poddające swoje floty nowoczesnemu serwisowi odsiarczającemu, są w stanie zaoszczędzić nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie na zakupie nowych baterii do swoich wózków.


0 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *